Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) umożliwia wymianę całego oleju w układzie.
Dzięki takiej wymianie, skrzynia biegów zaczyna pracować w warunkach fabrycznych jak nowa. Taki sposób zapewnia natychmiastowy, bardzo odczuwalny wzrost płynności działania i komfortu przełączania. Skrzynia przestaje szarpać, biegi zmieniają się cicho, bez zbędnych opóźnień.
Co to jest dynamiczna wymiana oleju?
Dynamiczna wymiana polega na podłączeniu specjalistycznego urządzenia w obieg oleju skrzyni biegów i przetłoczeniu całego oleju w układzie za pomocą urządzenia. Dodatkowo, w trakcie wymiany używany jest specjalny środek, który wspomaga oczyszczenie układu. Wraz ze starym olejem ze skrzyni usuwane są zanieczyszczenia, które mogłyby zatkać elektrozawory w przekładni. Skuteczność wymiany oleju tą metodą sięga do 100%, a ryzyko wystąpienia awarii automatycznej skrzyni biegów znacząco maleje.
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie. Przy wymianie statycznej (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę, wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym. Dlatego zalecamy dynamiczną wymianę oleju w ASB, która czyści cały układ olejowy i kanały skrzyni biegów.
Dlaczego wymieniać olej w skrzyni biegów?
Sprawność automatycznej skrzyni biegów w dużej mierze zależy od czystości pracującego w niej oleju. W czasie eksploatacji dostają się do niego różnego rodzaju zanieczyszczenia, np. drobne opiłki metalu, które w zbyt dużym stężeniu mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń całego mechanizmu. Wraz z wiekiem i przebiegiem samochodu zmieniają się właściwości smarne oleju, jego gęstość i lepkość, przez co automatyczna skrzynia biegów ulega przyspieszonemu zużyciu.
Ze względu na koszt, niektórzy producenci samochodów określają czasookres wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. W praktyce jednakże problemy zdarzają się częściej, takie jak zacinanie się skrzyń biegów oraz problemy z zapłonem. Przyczyną takich problemów jest starzenie się oleju, która wpływa nie tylko na lepkość oleju, ale powoduje również korozję w podzespołach skrzyń biegów poprzez absorbcję wilgoci, co w konsekwencji prowadzi do awarii skrzyni.
Innym czynnikiem jest tarcie okładzin ciernych sprzęgieł, co wpływa na cały układ i działanie elektromagnetycznych zaworów sterujących oraz elementów tłumiących. Pogorszenie właściwości smarujących wpływa na zwiększenie tarcia części aluminiowych (co jest widoczne w postaci czarnego koloru zużytego oleju). Jeśli producent pojazdu nie określi krótszych czasookresów przeglądów zależnie od obciążenia, olej w automatycznej skrzyni biegów należy wymieniać nie rzadziej niż po 2 latach lub 30.000 – 60.000 km przebiegu.
Po statycznej wymianie oleju układ nie jest dostatecznie wyczyszczony, a jedynie poprawiona została jakość oleju. Układ wymiany oleju został tak zaprojektowany, aby nie tylko całkowicie i szybko wymienić olej, ale także łatwo i całkowicie wyczyścić wszystkie podzespoły i mechanizmy automatycznej skrzyni biegów.