Awaria automatycznej skrzyni biegów – objawy, przyczyny, postępowanie

Awaria automatycznej skrzyni biegów – objawy, przyczyny, postępowanie

Automat oznacza wyjątkowy komfort jazdy w mieście. Niestety komfort często ma swoją cenę – i nie chodzi tu tylko o cenę zakupu takiego auta. Mowa też o kosztach, które generuje chociażby awaria automatycznej skrzyni biegów. Objawy usterki często jednak zależą bezpośrednio od Twoich nawyków serwisowych, a właściwie od zaniedbań w tym zakresie. W tym przypadku idealnie sprawdza się powiedzenie: jak dbasz, tak masz.

Awaria automatycznej skrzyni biegów. Jak często się zdarza?

Jeszcze 2 dekady temu automatyczna skrzynia biegów była luksusowym dodatkiem do auta. Mogłeś ją spotkać przede wszystkim w modelach segmentu premium. Dziś jest chętniej wybierana przez Polaków. I pewnie domyślasz się, jaki powód za tym stoi. Automat oznacza wyjątkową wygodę jazdy w mieście. Obsługujesz tylko gaz i hamulec. Tyle że czynnik ten działa przede wszystkim w przypadku zakupu auta nowego. Na rynku wtórnym sytuacja się zmienia. Kupując samochód z drugiej ręki, możesz się obawiać tego, że awaria skrzyni biegów zje wszystkie Twoje oszczędności.

Powinieneś jednak wiedzieć o tym, że usterki automatów na szczęście nie zdarzają się nagminnie, a sama trwałość takiej przekładni zależy głównie od tego, jak była ona serwisowana przez poprzedniego właściciela, ale też i Ciebie. Co jednak, gdy mimo wszystko w Twoim aucie pojawi się awaria skrzyni automatycznej? Tu niestety sprawdzi się czarny scenariusz. Koszt naprawy będzie wysoki. Cena gruntownego remontu przekładni sięga często kwoty 10 tysięcy złotych, choć sporo napraw uda się wykonać w budżecie 3-5 tysięcy złotych. A do tego do wykonania takiej czynności serwisowej musisz znaleźć specjalistę, który ma odpowiednią wiedzę.

Awaria automatycznej skrzyni biegów: objawy i przyczyny usterki

Bardzo szybko zorientujesz się, że w Twoim aucie pojawiła się awaria skrzyni biegów. Objawy są bowiem dość oczywiste i wyczuwalne już w czasie krótkich przejazdów. O problemach z automatyczną przekładnią będzie mówić np. szarpanie pojawiające się przy zmianach przełożeń, falowanie obrotów na postoju, metaliczne odgłosy pochodzące z okolicy mechanizmu, brak biegu wstecznego, pogorszone osiągi czy wyraźnie wyczuwalny w kabinie pasażerskiej zapach spalenizny. Jeżeli zauważysz w aucie któryś z objawów, nie czekaj. Od razu udaj się na kontrolę do warsztatu.

Awaria skrzyni biegów. Objawy oznaczają usterkę

O czym mogą świadczyć konkretne objawy pojawiające się w czasie jazdy? Dowiedz się z poniższej listy:

  • uszkodzenie łożyska lub rozklejenie się tarczy konwertera, czyli de facto sprzęgła hydrokinetycznego. Objawem tu może być głośna praca przekładni, szarpanie przy zmianie biegów, przetrzymywanie na biegach czy falowanie obrotów;
  • zerwanie taśmy odpowiedzialnej za bieg wsteczny. Objaw jest dość oczywisty. W Twoim aucie pojawi się problem z wbiciem biegu wstecznego, ewentualnie zaniknie on;
  • nieprawidłowy olej zalany do przekładni. Zaraz po wymianie skrzynia może zacząć szarpać podczas zmiany przełożeń lub zbyt późno zmieniać przełożenia;
  • zapach spalenizny występujący w czasie jazdy. Świadczy o zbyt niskim poziomie oleju lub przegrzaniu przekładni. Do przegrzania może dojść podczas jazdy terenowej w aucie 4×4 lub długotrwałego ciągnięcia ciężkiej przyczepy;
  • zużycie sprzęgła w przekładni dwusprzęgłowej. Objawem w tym przypadku jest szarpanie podczas zmiany przełożeń, ewentualnie przetrzymywanie biegów i utrzymywanie wysokich obrotów w czasie jazdy;
  • zużycie tarczek w automatycznej skrzyni biegów. W takim przypadku przekładnia płynnie zmienia biegi. Mimo wszystko utrzymuje silnik na wysokich obrotach.

W przypadku naprawy kluczowa jest rola fachowca. Nie zawsze jest bowiem tak, że łatwe jest ustalenie, z czego wynika awaria skrzyni biegów. Objawy mogą oznaczać szereg usterek. Tylko mechanik specjalizujący się w naprawach automatów będzie w stanie połączyć ze sobą wszystkie fakty i symptomy.

Mało oleju. To główny powód uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów

Awaria automatycznej skrzyni biegów bardzo często wynika ze zbyt niskiego poziomu oleju. Pewnie w tym punkcie zastanawiasz się nad tym, jak to jest możliwe. Przecież krążenie środka smarnego w przekładni odbywa się w obiegu zamkniętym. I w tym punkcie bez wątpienia masz rację. Tyle że w ten sposób możliwy scenariusz jest tylko jeden. Musiały pojawić się nieszczelności. Wycieki oleju w automatycznej skrzyni biegów wynikają z działania dwóch czynników. Po pierwsze chodzi o zużycie uszczelnień. Te przepuszczają środek smarny. Po drugie możliwe jest uszkodzenie mechaniczne przekładni.